Näin lisäät asumisen helppoutta taloyhtiössäsi – 5 keinoa parempaan asumiseen

Ei hemmetti, hana vuotaa! Pitikö tästä ilmoittaa huoltoyhtiöön, isännöitsijälle vai korjata itse? Varmaankin huoltoyhtiölle, mutta missä sen numero on? Tosin tuskin sieltä vastataan puhelimeen perjantai-iltana. Äh, ei se pahasti vuoda, palaan maanantaina asiaan.

Käsi ylös, jos olet joskus turhautunut kodissasi tai taloyhtiössäsi vikatilanteen hoitamiseen. Aika moni meistä on. Vaikka oikea taho asian ratkaisemiseksi olisi selvillä, saattaa asian eteenpäin vieminen tyssätä toimistoaikoihin tai ihan vaan siihen, että se on hankala hoitaa. Vitkuttelu voi pahentaa alkuperäistä ongelmaa tai vähintään kuormittaa muutenkin kiireistä arkea.

Ärsyttävän häiriötilanteen voi myös hoitaa toisin, eli helposti ja ilman hermojen menettämistä.

Näinhän taloyhtiön asiat olisi aina pitänyt hoitaa

Me Mainderilla olemme päättäneet tuoda asukasasioiden hallinnan nykypäivään, jotta muun muassa vikatilanteet hoituvat vaivattomasti ja arki saa jatkua. Lisäksi isännöinnin ja kiinteistöhuollon kustannukset ovat merkittävä osa taloyhtiön kokonaiskustannuksista. Esimerkiksi vuonna 2020 rakennetussa 42 asunnon taloyhtiössä nämä muodostavat 30 % kustannuksista. Ihan jo tämänkin vuoksi olisi toivottavaa, että asiointi on helppoa ja tehokasta.

Mutta miten asumisen asiointi sitten voisi olla sujuvampaa? Seuraavat viisi tapaa muuttavat asumisen astetta mukavammaksi.

1. Hoida asumisen asiat yhdessä sovelluksessa

Kokemuksemme mukaan asukkaille ei ole aina selvää, mikä taho on vastuussa mistäkin taloyhtiön asiasta. Mielestämme asukkaiden ei tätä tarvitsekaan tietää, vaan tärkeintä on saada asia hoidetuksi.

“Mainderin avulla teet ilmoitukset muutosta ja omistuksen muutoksesta, tilaat avaimia ja isännöitsijätodistuksen, hoidat vika-, häiriö- ja remontti-ilmoitukset, hallinnoit varauskalentereita esimerkiksi saunaan ja pesutupaan ja seuraat mittarilukemia. Me pidämme huolta, että pyynnöt siirtyvät oikeille vastuuhenkilöille.”

2. Lähetä palvelupyynnöt helposti ja heti eteenpäin

Niin, se hana siis vuotaa edelleen. Mainderilla on kätevä lähettää huoltopyyntö eteenpäin mihin vuorokauden aikaan tahansa muutamalla napin painalluksella. Pyynnön yhteyteen voi ottaa kuvan viallisesta hanasta, jolloin huoltopyynnön vastaanottaja saa heti tärkeää lisätietoa kohteesta ja viasta. Yhteydenotto on mahdollista tehdä myös puhelimella ja sähköpostilla.

Vikailmoitus on hoidettu parissa minuutissa ja voit keskittyä arjen – tai viikonlopun – jatkumiseen.

3. Seuraa työpyyntöjä reaaliaikaisesti

Kun häiriöilmoitus on otettu vastaan, eikö olisikin mukavaa tietää, milloin asiat etenevät? Eli onko kiinteistönhoitaja tulossa ratkomaan ongelmaa vielä illan aikana vai pitääkö varautua aikaiseen aamuherätykseen? 

Mainderissa voi seurata, milloin työpyyntö on hyväksytty ja miten asian hoitaminen edistyy. Tämä helpottaa oman aikataulun suunnittelua ja lisää luottamusta siihen, että asiat hoituvat ajallaan eikä tarvitse soitella perään. Ah, yksi murhe vähemmän!

4. Asioi tunnistettavasti ja turvallisesti

Oletko joskus soittanut isännöitsijälle tai kiinteistöhuollon palveluun, innokkaasti selvittänyt ongelmaasi ja vastauksena on; ‘niin missä kaupungissa tämä taloyhtiö sijaitseekaan?’

Mainderissa käyttäjät rekisteröityvät asuntojen asukkaiksi ja/tai omistajiksi. Riippumatta asiointikanavasta, palvelupyynnön vastaanottaja tietää, mitä taloyhtiötä ja asuntoa asia koskee. Näin päästään suoraan asiaan, eikä tarvitse selvitellä juurta jaksaen, että missä asunnossa hana vuotaa. Ja missä kaupungissa.

5. Säästä rahaa ja ympäristöä

Muistatko, kun lähetimme hanasta kuvan kiinteistönhoitajalle? Kuvan perusteella hän osaa ottaa heti tarvittavat varaosat ja työvälineet mukaan, ja todennäköisest näin vältytään ylimääräisiltä käynneiltä. Tämä säästää niin taloyhtiön kustannuksia kuin vähentää turhasta ajamisesta syntyviä päästöjä.

Tuodaanko teidänkin taloyhtiön asioiden hoito tähän päivään?

Suurimmalla osalla meistä arki on täynnä hoidettavia asioita, ja harva innostuu asumisen ongelmatilanteiden ratkomisesta. Jos taloyhtiön asioiden hoitaminen voisi olla mielestäsi helpompaa, ole meihin yhteydessä ja tuodaan yhdessä taloyhtiönne asioiden hoito tähän päivään. Näin vapautetaan aikaa elämän tärkeimmille asioille.

Kun asiat hoidetaan suoraviivaisesti, taloyhtiön kustannukset pysyvät kurissa ja siitä hyötyvät niin vuokralaiset kuin asuntojen omistajatkin.

– Ilkka & Jarkko, Mainderin perustajat ja helpon asumisen puolesta puhujat

Mainderin idean isällä Ilkalla on pitkäaikainen kokemus kiinteistöpalveluiden tuottamisesta. Yhdessä toisen perustajan Jarkon kanssa he ovat vastanneet satojen organisaatioiden asiakaspalvelujärjestelmistä. Mainderin sivuilla on lisää heidän ajatuksiaan siitä, miksi taloyhtiöiden asioiden hoito oli välttämätöntä uudistaa.